Share

Transgender day of Remembrance

När barndomen och de drömmar vi hyste då kommer på tal brukar Moa få något frånvarande i blicken. "Vad ville du bli när du blev stor?" kanske någon frågar. "Stor... jag hade inga planer på att bli vuxen" kan hon lugnt svara.
 
 
Idag är det Transgender day of Remembrance. Vad är det vi ska minnas?
 
De som mördats på grund av samhällets transfobi. I år var det 65 namn som lästes upp i Malmö. 65 personer som mördats sedan 20:e November förra året runt om i världen, på grund av att de råkat födas som trans och bröt mot samhällets könsnormer. 65 namn lästes upp, men långt fler dukade under för våldet. Andra källor uppger högre siffror, och mörkertalet är stort.
 
Det är livsfarligt att vara trans. Ingen annan grupp råkar ut för samma grad av våld baserat på sin identitet eller uttryck. I Sverige uppgav en tredjedel av alla unga transpersoner i ungdomsstyrelsen att de blivit utsatta för våld och trakasserier det senaste året. De nedvärderande attityderna och hatet leder till "milt" våld, såväl som mord. Transfobi dödar.
 
Våldet är dessutom bara en sida av saken. Hbtq-personer har sämre psykiskt mående än genomsnittsbefolkningen, men transpersoner sticker ut. Många mår så dåligt att de tar sitt eget liv, på grund av rädsla, utfrysning, trakasserier, nekad hjälp med transition och en trångsynt värld.
 
Idag minns vi de som dukat under.
 
 
"Jag trodde inte att jag skulle bli vuxen, för jag kunde bara inte växa upp och bli en man. Men jag kunde ju inte heller bli en sådan där tragisk och olycklig transkvinna som jag sett på TV, eller någon slags komisk man i klänning. Jag kunde inte vara transsexuell kvinna och jag kunde inte vara man. Framtiden var svart, tom. Jag fick inte plats där. "
 
Det må vara svårt ibland, och rent av livsfarligt beroende på plats, att vara trans, men det är inte omöjligt. Idag ser världen helt annorlunda ut för unga transpersoner än för bara tio år sedan. Kunskapen och acceptansen ökar, resurserna både i form av positiva förebilder, kunnig sjukvårdspersonal och en stöttande allmänhet ökar. Avskaffandet av tvångssteriliseringarna i år var en enorm seger för transrörelsen. 
 
Moa hamnade rätt. Moa blev Moa, inte bara i hemlighet, utan för hela världen. Idag läser hon till sjuksköterska, pratar (nästan) flytande kinesiska, stickar vantar på löpande band och bor med sin flickvän (jag!) i Lund. Hon är varken trakisk, olycklig eller komisk - utan alldeles fantastiskt varm, intelligent, söt, älskad, kompetent och, ganska ofta, lycklig. Framtiden som man var inte hennes, men den som kvinna är det.
 
 
Det kommer att bli bättre. Vi kommer att göra det bättre. Du kan hjälpa till genom att sprida kunskap och acceptans för allas lika värde oavsett könsidentet, säga ifrån när folk drar nedsättande skämt eller blottar stereotypiserande okunskap och själv tänka på ditt språkbruk och dina fördomar. Här kan du lära dig mer om trans! Youtube är också en outsinlig källa till transpepp och kunskap. Sök på till exempel MTF (male to female), FTM (female to male) transition, SRS, transgender, intergender osv.
 
Och idag kan du tända ett ljus för de människor som på grund av oresonligt hat, inte hann uppleva en vackrare värld.
 
 
 
Idag minns vi de som råkade illa ut, men du behöver inte vara rädd. Framtiden är din också.
Vi ska skapa plats där åt dig. Jag lovar.
 
/Zäta
 
 
 
 
 
Share



Kommentarer
Postat av: Moa

Så himla fint, och sorgligt. Jag är så oerhört lyckligt lottad att vara omgiven av så många fantastiska människor, och särskilt att du finns i mitt liv.

2013-11-20 @ 22:25:26
Postat av: Oxhen

Så oerhört sorgligt och hemskt, men ändå fyllt med hopp och framtidstro. En text som verkligen berör <3

2013-11-20 @ 22:55:18
URL: http://oxhen.wordpress.com
Postat av: Freja <3

Tack för alltid lika fantastisk läsning och idag tänder jag ett ljus. Jag blev så glad när lagen om tvångssteriliseringar avskaffades och jag blir glad varje gång någon vågar prata om problemen och vågar vara öppen. Det krävs enormt mod och det har du Moa verkligen. Tack båda två för att ni gör världen lite bättre varje dag.

2013-11-21 @ 02:36:18
URL: http://strawberrymarilyn.tumblr.com/
Postat av: jenny

Vackert och tänkvärt. Alla människor borde läsa det här.

2013-11-21 @ 08:15:31
Postat av: Maj

så vackert skrivet! Allt stöd till henne och till samhällets steg i rätt riktning

2013-11-21 @ 09:31:37
URL: http://majmajmane.blogg.se/
Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Fantastiskt fint!! Sorgligt och fint på samma gång. Vi fortsätter kämpa!

2013-11-21 @ 18:16:20
URL: http://minasannaord.wordpress.com
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Men åh jag blev alldeles rörd.

2013-11-26 @ 21:35:15
URL: http://ninaruthstrom.se



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0