Share

Lite hjälp på traven

Saker folk som ogillar min blogg och feminism kan göra:
 
1. Låta bli att läsa min blogg.
2. Starta en egen blogg och argumentera för sina egna ståndpunkter.
3. Kommentera min blogg med genomtänkt kritik och egna infallsivinklar.
4. Utbilda sig själv genom andra bloggar, genom forum, vänner, bekanta, böcker, serier och dokumentärer på tema feminism/politik/genus - och se huruvida ens egen världsbild förändras eller sementeras - helt enkelt göra ett välgenomtänkt val i fråga om världsåskådning och politisk ideologi.
5. Klappa en katt.
 
Saker folk som ogillar min blogg och feminism gör:
 
1. Bevisar att "konstruktiv anti-feminist" är en oxymoron.
 
 
 /Zäta
 
Share



Kommentarer
Postat av: oxhen

Haha då passar jag på att säga att jag gillar både din blogg&feminism, en härlig kombination. Anti-feministerna är oftast en mer ohärlig kombo av manlighet i sin sämsta form och åsikterna som 50-talet desperat vill ha tillbaka.//Oxhen

2013-10-28 @ 13:21:15
URL: http://oxhen.wordpress.com
Postat av: Fine

Jag älskar din blogg. Att folk ens orkar skriva meningslöst skit som "du är en djupt tragisk människa" (wtf?) visar bara att du skrivit något som påverkar, som får folk att reagera & tända till. Du står upp för nånting och det är jävligt coolt! KRAM

2013-10-28 @ 20:45:04
URL: http://libertine.blogg.se
Postat av: Pelle Bengtson

Definera "konstruktiv" i detta kontex.

Svar: "Det finns ett antal riktlinjer man kan använda som ledning för att formulera konstruktiv kritik:
– Kritiken ska vara konkret och rakt på sak, d.v.s. den som blir kritiserad ska veta exakt vad för slags beteende och vilka situationer man syftar på.
– Kritiken ska bara handla om sådant som den som blir kritiserad har makt att förändra. Följer man inte denna riktlinje uppstår bara frustration.
– Kritiken bör formuleras i jag-form så att det klart framgår att det handlar om dina egna bedömningar, känslor och önskningar. Gör klart hur du själv, dina intressen och värden drabbats av det kritiserade beteendet och tala om vilka känslor detta väckt hos dig.
– Samtalet bör ha tonvikten vid hur saker bör fungera i framtiden, snarare än att kretsa kring fördelning av skuld för det som inträffat i det förflutna.
– Kritiken ska framföras vid ett lämpligt tillfälle, d.v.s. då den som blir kritiserad har en rimlig chans att lyssna och reagera.

Granska också dina egna motiv till att kritisera. Är du verkligen ute efter att få helheten att fungera så bra som möjligt? Är din kritik utformad så att den hjälper din medarbetare att göra ett bättre jobb framöver? Finns det möjligen en liten gnutta av önskan att trycka till den andre, kanske för att du tycker illa om henne eller honom, för att han eller hon är mallig eller för att du känner dig bättre till mods när du pekat ut någon annans tillkortakommanden? "

- Institutionen för arbetsvetenskap, Göteborgs universitet

Att vara konstruktiv innebär att ge kritik på ett sätt som ger utrymme för en positiv förändring. Det ska handla om specifika beteenden, uttryckssätt eller kanske åsikter som går att förändra. Att tala om hur du tycker någon ÄR (tex. tragisk) kan aldrig vara konstruktivt. Det är en förolämpning. Personangrepp, kan det också heta.

Att vara konstruktiv på det stora hela innebär att själv bidra till en positiv förändring i världen - att bygga upp något, få folk att tänka till, ge av sig själv för andras skull. Att förolämpa någon som du inte gillar är själva motsatsen till konstruktivitet.

Varsågod för gratislektion i svenska språket.
Zettermark med Z

2013-10-29 @ 09:16:15
Postat av: Tess

Klockrent! Jag undrar också varför en del personer, som så uppenbart är helt emot en åsikt och/eller värdering man har, fortsätter att läsa ens blogg bara för att komma med skräp i kommentarerna. Och de allra mest tragiska/roliga personerna som kommer med: "lägg din tid på något viktigare, vem bryr sig, orka..." och liknande. Vem ska bestämma vad JAG tycker är viktigt? Jo JAG förstås :-)

2013-10-29 @ 23:35:24
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Intersexorwhat

Fantastiskt! Ditt svar på den kommentaren gjorde min dag (eller natt snarare...). Den som skrev kommentaren var väl snarast den som borde gå och lägga sig. Eller klappa en katt.

2013-11-16 @ 00:05:21
URL: http://intersexorwhat.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0