Share

Män blir nog inte objektifierade så ofta ändå

Henric skriver i en kommentar till mitt inlägg Män blir också objektifierade (ibland):

Jag tror att mycket få män provoceras av den här bilden, i mycket just för att de faktiskt gillar stereotypen.

Titta på finnarna, de odlar en kultur på film av att allt de i stort sett gör är att vara kärva, supa och slåss med kniv. Det är svårt att bli kränkt av en bild man har gjort till sin egen. Även om man gjort det HALVT på skämt...

Elias skriver om samma inlägg:

Jag vet inte om jag tillhör en minoritet (förmodligen inte) men jag har oerhört svårt att bli förolämpad av bilden överhuvudtaget. Den varken provocerar, påverkar eller roar. Den är helt enkelt meningslös.

Det är väl fint och så att ni blir arga på den här mansbilden och jag förstår era argument men kan inte riktigt hålla med. Om det är någon som finner glädje i sådana här satirer så tycker jag man kan låta dem hållas. Har man som man någon form av självinsikt eller självdistans så blir man inte förolämpad av sådant här. Förutom om en man, mot förmodan, skulle råka vara just som bilden antyder. Människor får gärna se mig som en skrevkliande sexidiot så länge jag känner mig själv bra nog för att veta annorlunda.


Detta är precis vad jag menar är skillnaden på manlig och kvinnlig sexism. Detta är precis varför svaret "men män blir också objektifierade" inte funkar som ett likvärdigt mothugg mot kvinnors objektifiering. Männen har själva kontroll över stereotyperna, de begränsar inte deras liv. De berikar dem snarare. Det är en enorm skillnad mellan att ha kontroll över en situation och att bli inpressad i fack man själv inte valt.

Jag gillar inte att bli ansedd som korkad för att jag är blond. Jag blir det ändå. Jag skiter i om det anses överkänsligt att ta åt sig av blondinskämt, jag gör det ändå. Ingen har någonsin rätt att ogiltigförklara mina känslor, oavsett vad de baseras på, men i just blondin-fallet baseras skämten på sexualiserade fördomar om steriotypa kvinnor, något jag i allra högsta grad motsätter mig på en genomtänkt ideologisk bas.

Nej, inlägget om mäns objektifiering skrevs för att jag inte skulle verka ensidig i min samhällskritik. Jag tycker fortfarande att män blir objektifierade på ett negativt sätt ibland, men jag vill ändå tacka de killar som kommenterat och gjort det så mycket enklare för mig att bevisa min huvudsakliga poäng med det blogginlägget: Mäns objektifiering blir ytterst sällan lika begränsande som kvinnors.

/Zäta

Share



Kommentarer
Postat av: Candy

Jag har visserligen inte läst inlägget, kommer till det sen, men tycker att kommentarerna på det tyder på... inte objektifiering, men ändå en viss generalisering. Som att killarna som kommenterade utgår från att alla män är likadana, liksom vissa tjejer utgår från att alla män är likadana, liksom vissa tjejer och killar utgår från att alla tjejer är likadana eller att saker och ting är typiskt kvinnliga i grund och botten och inte som ett resultat av samhällets vilja att tillskriva människor egenskaper baserade på deras föreställning om kön.



Hur som helst finns det självklart en skillnad mellan sexism mot män och kvinnor. Det håller jag med om. Det är liksom på ett annat sätt, men självklart finns det de män som tar skada av könsroller/sexism. Alla fall är unika och att vara sexistisk mot män är i sig ingen bra grej, oavsett hur få eller många som tar åt sig.

2009-12-12 @ 18:05:29
URL: http://www.eye-candy.se
Postat av: Zettermark

Japp, de generaliserar. Som sagt, jag skulle tagit åt mig av den där bilden om den varit riktad mot mig.



Självklart är sexism mot män inte heller okej, det skriver jag i orginalinlägget. Poängen är bara att snedvridna maktförhållanden spelar in, även om båda sorter är dåliga.



2009-12-12 @ 18:09:55
URL: http://zettermark.blogg.se/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0