Share

Att tala till tjejer - En medveten, och uppenbarligen provocerande, strategi

"Jag skriver främst till tjejer."
Kanske är just detta som gör att feminismen inte når några större framgångar hos gemene man. Ni stärker bara "vi mot dom"-känslan.
- Emma

emma - helt legitim kritik om det var fråga om till exempel en tidning, ett parti, en förening eller en rejält stor blogg. men nu är det faktiskt bara zätas blogg. visst att hon också har ansvar för de föreställningar hon för vidare, men det är inte konstigt eller dåligt att snäva in sig när man är en enskild person med ett specifikt intresse.

det här är inte feminismens blogg, det här är zätas blogg. -
Bettie


Det bästa med bloggar som medium är när det utvecklas spännande diskussioner på kommentarssidorna. Jämfört med de stora nättidningarnas sidor skulle jag vilja säga att min blogg är ett debatt-mecka. Ibland är det mest glada tillrop, som förstås gör mig väldigt glad, eller elaka påhopp som gör mig illa till mods, men väldigt ofta pågår det faktiskt vettiga diskussioner och intressanta infallvinklar. Jag blir väldigt ofta stolt över min läsare - så att ni vet!

Hur som helst blev det en given debatt efter inlägget Inte lika med om huruvida:

1. Det är okej att rikta sig till ena könet i sin blogg
2. Feminism alltid måste gynna kvinnor och missgynna män
3. Jag riktar mig till ena könet i min blogg
4. Jag riktar mig för mycket till ena könet i min blogg


Mina perspektiv och svar på dessa frågor är som följer:

1. Ja, det tycker jag. Rent allmänt får väl folk välja sin publik hur de vill så länge de inte säger sig representera officiella organ och dylikt. Det kanske är korkat att utesluta vissa, men definitivt tillåtet. Jag tycker dock det är fel att säga att "jag är feminist och därför riktar jag mig till bara tjejer", för feminismen i sig är inget argument för att utesluta män, men att säga "jag är feminist OCH jag riktar mig till tjejer" är en helt annan sak.

2. Självklart behöver det inte vara så. Som Auus så träffsäkert kommenterade i ett inlägg (inspirerad av denna debatt, måhända?) så finns det ingen diskrimineringskvot vi behöver uppfylla här i världen. Att en rörelse gynnar tjejer betyder inte att män blir diskriminerade. Självklart kommer männen som grupp få mindre makt när feminismen når sitt mål. För att kvinnor ska kunna få mer makt måste vi omfördela - men det är knappast en oskälig missgynnsamhet utan en grej som kallas rättvisa, som jag tror att de flesta killar är helt med på.

3. Nja. Jag riktar mig främst till tjejer. Jag skriver ganska ofta om maktordningar och händelser som kan ses från alla håll. Men när jag lyfter perspektiv som berör ena könet är det nästan alltid tjejernas sida jag står på. För att jag växt upp som tjej. För att jag vill stärka tjejer. För att könsmaktsordningen pissar på tjejer. För att för många förment neutrala röster egentligen talar till killar.

4. Det är klart att killarna som vuxit upp med att bli tilltalade direkt, få sin röst hörd när de vill och tro att det enbart och endast är ens egna förmåga som avgör utfallet i livet, och sedan aldrig reflekterat över detta, blir upprörda när någon inte talar till dem. Och tjejerna som är på deras sida - som tror att jämställdhet handlar om att göra alla nöjda och att det är okej med lite diskriminering och sexism, eftersom det ju är så jobbigt att bråka - blir såklart också upprörda när deras omhuldade normgrupp blir upprörda. Att inte vara "neutral" (det vill säga manlig) i sitt tilltal blir dessa personer ögon direkt att rikta sig för mycket till kvinnor. Det är som fördelningen av taltid i klassrummen - när tjejer tar mer än 30% av tiden börjar alla känna att de tar för mycket plats, trots att det är lång väg kvar till 50%...

Och det är just detta, kära läsare som är syftet bakom mitt tilltal. Jag är högst medveten om att jag talar till tjejer och att det provocerar. Det är ett aktivt val jag gör för att jag vägrar vara en förment neutral röst. Inte för att det är fel på röster som talar till killar, utan för att det just nu i just vårt samhälle behövs motvikter till dessa. Så länge normen är manlig behöver vi röster som talar specifikt till kvinnor för att stärka deras ställning och deras perspekitiv i världen.

Det här innebär förstås inte att jag inte vill ha manliga läsare. Det vill jag! Jag vill ha alla möjliga läsare. Men alla läsare, oavsett kön, får acceptera detta icke-neutrala tilltal. Något som en del killar, att dömma av kommentarerna i denna diskussion, tydligt gjort. Dessa är också uppenbarligen personer som trots att de växt upp med manliga privilegier stannat upp och reflekterat kring dessa, vågat ifråggasätta sig själva och de strukturer som gynnar dem och ser värden i andra perspektiv än sitt eget.

Om vi levde i ett jämställt samhälle där normen faktiskt var så okönad som individ-rabiaterna påstår att den är, skulle jag inte behöva tala så tydligt till tjejer emellanåt. Men idag behövs det. De upprörda, provocerade rösterna är bara ytterligare ett bevis för detta.


/Zäta
Share



Kommentarer
Postat av: emma katten

so true!

2011-04-15 @ 10:55:49
Postat av: svalin

Jag är delad till det här. Jag kan förstå att det är omöjligt, eller i alla fall svårt att skriva om allt från en massa olika synvinklar. Jag gör det inte på min blogg till exempel. Samtidigt tycker jag att man ska vara självkritisk och tänka till vad man skriver och gör, och varför man inte skriver om och gör andra saker. Varför låter man vissa ha problemformuleringsperspektivet och andra inte?

Postat av: Emma

Fast det frångår ju helt från den påstådda viljan att män och kvinnor ska bli mer jämlika om man applicerar "killarna mot tjejerna"-attityden à la mellanstadie. Så uppfattar åtminstone jag det.



Jag är för jämlikhet men jag ser hellre att alla, så väl killar som tjejer samspelar för en mer jämlik värld. Att man tar upp problem som att killar pga samhällets förväntningar blir aggressiva när de bli deprimerade och ofta hamnar i häktet i stället för där de borde hamna - inom psykvården.



Jag anser att ska man uppnå jämlikhet kan man inte bara jobba på ena sidan, utan på båda.



Jag har svårt för feminismen just för det här "vi tjejer"-snacket, samtidigt som man klagar högljutt över att könsindelningarna. Motsägelsefullt enligt mig.



Jag ser gärna en mer jämlik värld - för alla, som vi uppnår tillsammans.

2011-04-15 @ 12:43:09
URL: http://molilja.blogg.se/
Postat av: bettie

emma- min uppfattning är att det är feminister som tar upp frågor kring manliga könsroller också. alltså feminismen är ju sprungen ur kvinnofrågor och har därför historiskt haft ett stort fokus på kvinnor. och visst att en del fortfarande ser feminismen som en kvinnosak, men jag tycker verkligen inte att feminismen bara tar upp kvinnorelaterade frågor längre. feminism för mig handlar om könsroller och tråkiga föreställningar kring kön i allmänhet. det kanske är därför jag inte ser zätas kvinnovinkel som problematisk heller, eftersom jag inte ser den ensidiga grunden.



men jag blir nyfiken på vilka det är du ser som tar upp frågor om manliga/maskulina könsroller?



det är lite trist att du ser zäta som en representant för feminismen. hon är ju en feminist, inte feminismen, så du kan inte kritisera feminismen genom att kritisera det hon skriver. nog för att jag också ser ett problem med att fokus fortfarande kan vara allt för riktat mot kvinnofrågor. men det innebär ju inte att jag tycker att feminismen i sig är dålig, det är ju snarare en anledning till att ansluta mig till feminismen och bredda perspektivet genom att ta upp mansrelaterade frågor.

2011-04-15 @ 13:44:57
URL: http://bettievonfraucht.blogspot.com/
Postat av: emma katten

bettie - so true!

2011-04-15 @ 15:09:54
Postat av: Zäta

Att tala till tjejer som jag skrivet, eller ha ett kvinnofokus, betyder inte att jag enbart tar upp frågor som berör tjejer, utan att jag ibland väljer att skriva "vi" och dylikt och rikta det till tjejer. Självklart är jag inte, som Bettie skriver, en representant för feminismEN.



En grej jag har tänkt skriva om framöver är bland annat skolan och hur killar halkar efter där. Det skulle jag säga är en feministisk fråga eftersom det handlar om könskonstruktioner, men i just detta fall är det killar som missgynnas. Och tjejer, fast på andra sätt.



Jag har skrivit tidigare om varför jämställdhet inte räcker som begrepp, utan att vi behöver just feminism: http://zettermark.blogg.se/2010/june/problemet-med-jamstalldhet.html

2011-04-15 @ 16:37:31
URL: http://zettermark.blogg.se/
Postat av: auuus

Haha, jo, det var diskussionerna här som inspirerade mig :)



Och du har helt rätt i det du skriver. Bara för att något inte är specifikt riktat till killar innebär det inte att det inte är läsvärt för oss med.



Så, jättebra skrivet som alltid! ^^

2011-04-15 @ 17:18:39
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Dvärghundspossen

Även om man riktar sej specifikt till tjejer, så borde ju inte det vara mer kontroversiellt än att t ex rikta sej till studenter eller till hundägare.

2011-04-15 @ 18:06:32
URL: http://dpossen.blogspot.com
Postat av: Den manliga systern från norrland

Hej Zäta



VIll bara säga vilken underbar blogg du har och vilket suveränt sätt du analyserar olika fenomen i vårt samhälle, samt våra liv.



Boys in pink, make people think ;)

2011-04-16 @ 00:18:46
Postat av: Tove

När jag läst detta ser jag det här



Du ogillar att killar tar för mycket plats (att kvinnor tar för lite)

Du ogillar att samhället allmänt accepterar att killar tar för mycket plats (att kvinnor tar för lite)

Du vill ha en värld där alla får ta lika mycket plats



Du tänker lösa detta genom att ge tjejer mer plats än killar. Dvs du gör precis det du själv ogillar med samhället, fast tvärtom.

Om du nu vill ha ett samhälle där alla tar lika mycket plats, varför inte då blogga på ett vis som visar att det faktiskt är en bra grej att alla gör det? Varför inte blogga på ett vis som visar att det GÅR att alla kön får lika mycket plats? Du gör det otroligt lätt för dig när du bara vänder på problemet och får med dig hela den arga femistskaran.



I hopp om att ni får upp ögonen nån gång och slutar med att skapa problem som inte finns, försöka lösa existerande problem med "nu ska dom få smaka sin egen medicin"-tänk och att ni nån gång kan försöka visa att ni faktiskt tycker att alla är lika mycket värda, som ni säger. För när man läser detta är alla inte lika mycket värda. Här är kvinnor mer värda än män. En omvänd medeltid alltså.

2011-04-16 @ 09:32:05
Postat av: Julia

Tove - Jag förstår på riktigt inte ALLS hur du kan ha förstått Zäta på det sättet. Hon poängterar jämt och ständigt hur att hon tycker att alla är lika mycket värda, men det är ju självklart en problematik i att bara halva befolkningen stänigt får fördelar den andra halvan inte får ta del av. Ja, om kvinnor får ta mer plats än nu betyder det ju att män får lite mindre (som Zäta sa) men är det inte rätt eftersom fördelningen blir rättvisare. Jag tycker att exemplet med hur mycket plats tjejer/killar tar i klassrummen var bra. "En omvänd medeltid" blir det INTE för att tjejer får mer plats och killar mindre (och det betyder mindre än idag, inte mindre än tjejer). Det blir bara ett mer jämlikt samhälle. På riktigt kan jag inte hur jag än vrider och vänder på det förstå hur du lyckades få en så ansträngt missförstående inställning.

2011-04-16 @ 14:10:28



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0