Share

Att krönas med ett hallon är det finaste som kan hända tror jag

Vi vill att galor ska betyda något, 
Vi vill att människor som skriver, eller på annat sätt verkar för att förändra samhället till det bättre ska prisas för sitt engagemang och sina fantastiska verk!
Vi vill visa att vi tillsammans kan skapa förändring!
Vi vill visa på litteraturens kraft
 

Igår var jag på Hallongalan, som de coola feministerna och ägarna av Hallongrottan (som trots att den fysiska butiken lagt ner lever kvar som nätverk) Lotta och Alle, samt Hallongrottans vänner ordnat. Det var en helt makalöst peppande kväll! Vilken fantastisk känsla med en gala skapad för att hylla de som gjort en insats, men som mainstream-samhället sällan uppmärksammar: Kvinnliga komiker som Nour El Refai och Hanna Hellqvist, häftiga personer som Bianca Kronlöf, Deidre Palacios och My Vingren som säger ifrån, begåvade serietecknare och skribenter som Sara Granér, Nina Hemmingson, Elsie Johansson, samt Viktor Bernhardz och Torun Carrfors som skrivit boken Skitliv om en för unga omöjlig svensk arbetsmarknad. Absolut sötast tacktal höll den självbenämnt "folkskygga" och otroligt begåvade författaren Sami Said, som med ihopkurade axlar och ett osäkert leende sa: "Jag önskar att jag hade en klon som kunde gå på sånna här grejer, så kunde jag bara få sitta hemma och skriva. Fast den klonen skulle nog vara lika dåligt på sånt här som jag. För det skulle ju vara jag."
 
Sköna komikerna Moa Svan och Pernilla Hammargren ledde det hela. En av kategorierna som fick pris var "årets hashtag".  
 
 
JAG FICK ETT PRIS. HALLÅ HUR SJUKT ÄR DETTA? Inte nog med att få pris från finaste Hallongrottan: efter mitt första besök där kände jag typ "ja, paradiset existerar", utan de andra pristagarna är de absolut coolaste personer jag kan tänka mig. 
 
Även RFSL och andra föreningar som kämpat för tvångssteriliseringarnas avskaffande: KIM, RFSL Ungdom, Transföreningen FPES och även Diskrimineringsbyrån Uppsala fick pris för samma #! Jag vet inte hur många gånger jag bemött saker som "ja, även nedfrysta spermier och ägg måste förstöras", "nej, det finns inga medicinska skäl att klippa ledare för att ändra ett personnummer" eller "ja det stämmer, staten har bestämt att jag och Moa inte ska få ha barn." Men från och med 1:a januari 2013 tvångssteriliseras inte längre transsexuella personer för att de ska få ett nytt personnummer och juridiskt kön! Och från och med 22:a maj 2013 ändras även lagen (idag är det bara domstolsbeslut på att lagen är ogiltig, men i maj tar politikerna beslutet om faktiskt borttagande ur lagtexten). Alldeles för sent, alldeles för många drabbade, men ändå alldeles underbart att ingen mer ska behöva steriliseras i Sverige mot sin vilja. Min röst var bara en av många, många viktiga röster, men tänk ändå att ha bidragit till denna fantastiska förändring. Det är något att vara stolt över.
 
Det kändes ändå surrealistiskt att stå där och småprata med Liv Strömqvist och Nour El Refai, hälsa på Hanna Hellqvists hund och få alla fina, smarta gäster att skratta under mitt tacktal. Nä, det känns faktiskt inte ett dugg verkligt.
 
MEN. DET ÄR DET. HERREJÄVLAR TACK.
 
Och tack till alla sjukt underbara läsare som peppat i mitt förra inlägg - ni har verkligen hjälpt mig få tillbaka tron på mänskligheten och peppen att fortsätta skriva. All kärlek till er! Igår blev jag tårögd när en tjej (arrangör tror jag) kom fram, tittade mig i ögonen och sa att min blogg verkligen förändrar. Det kan vara svårt att tro på ibland. Nä nu börjar jag grina igen.
 
Tack för att ni finns. Tack för att det finns så många fina, intelligenta och engagerade personer där ute, som gör att en bättre värld finns inom räckhåll. Jag vet att vi kan göra det. Tillsammans.
 
/Zäta
 
 
 

Share



Kommentarer
Postat av: R

Tack för att DU finns. Du gör så mycket mer än vi som bara läser och inspireras. Du sitter och skriver orden vi suger in i våra hjärnor och reflekterar över. Fatta. Du är sjukt grym och viktig. Sluta aldrig. Och stort grattis till priset, du har förtjänat det. Kärlek!

Svar: Men guu vad fint sagt, tack!
Zettermark med Z

2013-05-09 @ 22:13:06
Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Fint, och väldigt välförtjänt. Grattis!

2013-05-09 @ 22:51:02
URL: http://fragaugglan.se
Postat av: Hanna

Grattis!!

2013-05-09 @ 22:56:29
Postat av: Maria

Tack för att Du finns! <3

Svar: <3
Zettermark med Z

2013-05-10 @ 00:09:22
Postat av: Låtta

Grattis fantastiska Sofia!

2013-05-10 @ 02:54:40
Postat av: Sten

Stort grattis! Häftigt och, utifrån min horisont, rättvist. Du är modig och klok!

2013-05-10 @ 07:01:54
Postat av: radikalgnu

SWEET

2013-05-12 @ 22:47:04
URL: http://radikalgnu.blogspot.com/



Kommentera, beröm, kritisera, tipsa och fundera - och håll en god samtalston!

Alla kommentarer publiceras, men upprepade eller grova kränkningar eller personangrepp leder till borttagande av kommentarer och spärrning av IP-nummer. Jag är ansvarig för allt innehåll på min blogg och vill främja ett gott diskussionsklimat. Detta är en feministisk normkritisk blogg där alla ska känna sig säkra.


Lämna kvar ett ord eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



bloglovin RSS 2.0